Avinguda Blondel 27, 7º, 1º

25002 Lleida - Espanya

Plusvàlua municipal: Sentència del Tribunal Constitucional

El passat 3 de novembre de 2021 el Tribunal Constitucional va publicar la sentència de data de 26 d'octubre de 2021 en què s'anul•lava l'Impost sobre el Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (IIVTN), més conegut com a plusvàlua municipal, en considerar inconstitucional la manera de calcular la base imposable. Per tant, es declaren inconstitucionals i nuls els articles 107.1 segon paràgraf, 107.2a i 107.4 de la Llei reguladora de les hisendes locals relatius, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

La sentència es fonamenta en què aquest sistema de càlcul era un sistema objectiu i obligatori, i en conseqüència s'aplicava amb independència de si havia existit realment un increment del valor dels terrenys i de la quantia real d'aquest increment. El Tribunal Constitucional considera que la manera de calcular aquest import vulnera el principi de capacitat econòmica establert en l'article 31.1 de la Constitució Espanyola (CE).

L'Alt Tribunal en la mateixa Sentència estableix l'abast i els efectes sobre aquesta declaració d'inconstitucionalitat i nul•litat.

En primer lloc, el Tribunal disposa que degut al buit normatiu sobre la determinació de la base imposable s'impedeix la liquidació, comprovació, recaptació i revisió d'aquest tribut, i, per tant, no es pot exigir.

En segon lloc, el Tribunal dictamina que no podran ser revisades les següents situacions en relació amb la plusvàlua municipal:

 Les que siguin definitives mitjançant sentència amb força de cosa jutjada o mitjançant resolució administrativa ferma a data de dictar-se la sentència, 26 d'octubre de 2021.

 Liquidacions provisionals o definitives que no hagin estat impugnades abans del 26 d'octubre de 2021.

 Autoliquidacions la rectificació de les quals no hagi estat sol•licitada segons l'art. 120.3 de la Llei General Tributària a data de 26 d'octubre de 2021.

Per tant, aquesta sentència no té caràcter retroactiu i en conseqüència únicament es podrà reclamar l'impost d'aquells casos pendents de resolució judicial, administrativa o que encara estiguin dins del termini per a presentar recurs.

© Copyright. Horcajada Advocats . Tots els drets reservats.